joi, 18 iulie 2024

Macchiato

  Pe când eram în clasa a douăsprezecea, profa de română, într-un context mai special, m-a numit (citez): „… o fată naivă, aeriană și…” M-a mai catalogat cumva, nu mai rețin ce era, dar la acestea două m-a „nimerit” din plin (cred că de aia le-am și ținut minte). Și, ca să nu mă dezmint, cam așa am rămas până în ziua de azi. Totuși, fac eforturi să mai schimb pe ici, pe colo, căci treaba asta cu partea aeriană mi-a adus și oarece „prejudicii”, ultimul, destul de recent, tocmai în acest an. Dar… să vă povestesc….

  În apropierea zilei de 8 Martie, una dintre colegele de la fostul serviciu cu care m-am înțeles cel mai bine, m-a invitat și pe mine să petrecem această zi minunată împreună cu toate colegele din secția noastră la un local. Nu cunoșteam majoritate dintre ele, căci plecasem de patru ani și multe veniseră în acest răstimp. Dar, totuși, mai erau trei fete care-mi fuseseră colege, deci nu eram chiar o străină. Am vorbit cu Luci, a fost de acord și iată-mă în ziua de 9 martie (care pica într-o sâmbătă, să poată participa fetele de pe toate schimburile), așteptând cu nerăbdare ora la care să ne întâlnim. Voiam să iau taxiul, căci pe jos nu pot merge nici măcar până la piață de când cu boala asta (cu toate că stau la 5 minute de ea), dar una dintre colege a insistat să vină cu mașina după mine.

  Când am ajuns, fetele erau deja la local și s-au făcut câteva permutări la masă, pentru a putea sta lângă persoane cunoscute. Am făcut cunoștință și cu celelalte care erau niște scumpe și m-au primit ca pe una de-a lor. Și ce m-a uimit și mai tare a fost trandafirul roșu pe care l-a primit fiecare dintre noi din partea localului. Bine, poate că asta s-a datorat și faptului că una dintre fete lucrase, la un moment dat, acolo, fiind cunoscută de angajați și comportându-se „ca acasă”. Am râs, am povestit, am aflat ce mai făcuserăm fiecare între timp de când nu ne mai întâlnisem (din octombrie, mai precis), m-am antrenat și m-au antrenat și celelalte fete în discuții ca și cum eram una de-a lor și se părea că e o după-masă perfectă.

  Pe când eram în așteptarea baghetelor pe care le comandasem la sugestia fetelor care mai mâncaseră așa ceva și mi le-au recomandat, stăteam în cumpănă ce să iau până la venirea comenzii. Am văzut că unele comandaseră cafea, altele suc, altele Macchiato (de fapt, Latte Macchiato, un pahar de lapte spumat cu o doză de espresso). Pentru felul deosebit de prezentare, am optat pentru Macchiato, măcar pentru a vedea ce este, căci nu mai băusem așa ceva. Mai stăm, facem și poze și, într-un final, ni se aduc baghetele care au fost foarte bune, recunosc; ca desert, am comandat împreună cu una dintre colege clătite cu ciocolată. O apă am luat-o împreună cu o altă colegă, știind că nu pot bea singură o sticlă întreagă.

  La final, fiecare merge la bar unde se afla fata care ne servise și își plătește consumația. Mai facem o poză de grup, după care ne luăm catrafusele și plecăm. Pe mine mă duce colega cu care venisem. Ajung acasă, unde Luci tocmai termina mâncarea. Mă întâmpină cu: „No, cum a fost?” „Ooo, a fost super!” încep eu să turui. „Uite, am primit și un trandafir! Stai să-ți arăt și poze!” Și deja caut prin telefon să-i arăt, căci în afară de clătita cu ciocolată (care nu apucase să fie pozată, decât farfuria goală), pozasem tot ce-am consumat. Și, când dau de poza cu Macchiato… înlemnesc… „Luci!” îi strig eu panicată, de se și sperie bărbatu-meu ce m-a apucat. „Am uitat să plătesc Macchiato!” Caut repede în geantă, iau bonul și verific: baghetele, jumătate de desert și apa (pe care am insistat s-o achit eu). Macchiato… nici urmă de el. Ai de capul meu! Ziua perfectă tocmai se transformase într-un coșmar. Ce mă fac? Cum să dorm liniștită când am făcut o asemenea grozăvie? Caut disperată soluții. Luci zice să mă liniștesc, căci oricum o cunoșteam pe patroana localului; ne-om întâlni la biserică și i-oi plăti ce-i datorez. „Nu se poate! I-aș putea face rău fetei… Nu, singura soluție e să merg acuma, cât e încă de serviciu și să plătesc ce-i datorez.” Nici nu mai stau la discuții, ci ies rapid afară să sun după un taxi. Deja se înserase... Vine taxiul și mă urc, dându-i locația. Arăt atât de nenorocită de mă și întreabă șoferul ce-am pățit. Îi spun ce și cum. În loc să mă liniștească, îmi spune cum se simte și el când rămâne dator cuiva… Eu deja mă tot gândesc cum să fac, cum să mă explic, cum să mă scuz, căci n-aveam nicio scuză. Niciodată nu mi s-a mai întâmplat așa ceva…

  Ajungem la destinație, îi spun șoferului să mă aștepte, căci revin repede și intru în local. Am avut noroc că nu mai era nimeni înăuntru să mă audă. Merg direct la fata de la bar: „Bună seara! Am revenit pentru ceva!” îi spun pentru a-și aduce aminte de mine. Dar cum să uite, când am fost singura persoană cu baston din grupul ce nu demult plecase. Continui pe același ton: „Bateți-mă, spânzurați-mă, dar am uitat să plătesc Macchiato!” Fata mă liniștește: „Stați liniștită, nu-i nicio problemă!” Îmi spune cât face, îi plătesc, mă mai scuz o dată și îi mai și spun că o cunosc pe patroană și-i puteam plăti ei, dar nu ar fi fost o idee prea bună. Eu și gura mea mare! Fata mă liniștește din nou, ne luăm rămas-bun și ies din local cu inima ușoară. Intru în taxi și o luăm spre casă. Schimbare de 180 de grade în atitudinea mea. Turui încontinuu. Păi cum? Aveam să dorm liniștită la noapte, căci nu mai sunt datoare. Șoferul nu se poate abține și zice: „Mai mult te costă taxiul dus-întors decât amărâtul ăla de Macchiato!” „Da, știu, dar credeți că aș fi putut dormi liniștită dacă nu rezolvam acuma seara?” mă apăr eu.

  Ajunsă acasă (pentru a doua oară în seara aceea), liniștită de-acuma, îi povestesc lui Luci cum a fost întâlnirea. Constat că întreaga consumație, cu Macchiato cu tot, nu depășise cât m-a costat taxiul. Dar parcă mai contează? Oricum, de atunci, de fiecare dată când aud de Macchiato, simt cum obrajii își schimbă culoarea și încep să-mi ardă urechile. Nu cred că voi mai bea Macchiato în viața mea...


 


6 comentarii:

  1. Tu chiar esti de pe alta lume, Lora. 99,9% dintre romani si-ar fi frecat mainile de bucurie ca au dat, chiar si fara sa vrea, o teapa. Mi-ai adus aminte de bunica mea, care era la fel de cinstita si care a incercat, saraca, sa ne insufle aceste valori. Pe alocuri a reusit, insa tot avem momente cand, macar in prima clipa, ne vine sa ne frecam mainile de bucurie. Dar stii ce e cel mai rau in treaba asta? Privirile cu care te intampina chiar cei carora le inapoiezi o plata uitata, un portofel gasit, o jucarie scapata de copil din carucior etc... De parca esti un extraterestru, un ceva nemaivazut...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Chiar nu aș fi putut să mă liniștesc până nu aș fi rezolvat "problema" asta și mă bucur că s-a întâmplat chiar în seara aceea. Însă, niciodată nu am mai pățit așa ceva și, după cum am reacționat, nici nu cred că o să se mai întâmple. În privința asta, mami ne-a "dresat" bine...
      Cât privește felul cum reacționează ceilalți la o faptă de acest gen... ce să zic, în situația asta nu am simțit că am fost privită ciudat și, sincer, nu cred că m-ar fi interesat în mod deosebit... Vina a fost a mea, tot ce am vrut a fost să plătesc ce-am datorat și să plec. Dar fata chiar a fost drăguță și înțelegătoare cu mine și asta n-a putut decât să mă bucure. De s-ar comporta cu toții așa la o greșeală neintenționată, cred că lumea ar fi un loc mai frumos...

      Ștergere
  2. Și eu am pățit-o o dată, în studenție. L-am lăsat pe un coleg de serviciu să plătească și frappeul meu, că eu m-am grăbit să ajung la cursuri... Și pur și simplu am uitat. I-am dat banii a doua zi, la serviciu, desigur, cu scuzele de rigoare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am crezut că eu sunt singura persoană căreia i s-ar putea întâmpla una ca asta. Dar, totul e bine când se termină cu bine... Totuși, eu personal, sper să nu mai trec prin așa ceva... Și acuma, când mă gândesc la Macchiato, mi se transformă fața într-o pătlăgică bine coaptă și zic, fără să vreau, în gândul meu: "Iuuuui..."

      Ștergere
  3. Dacă plăteai înainte de a pleca, respectiva cafea nu devenea titlu de poveste care să ne mai descreteasca frunțile...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate! Clar nu as fi avut niciun motiv să povestesc despre întâlnirea cu fetele, dacă nu uitam să plătesc Macchiato...

      Ștergere

Rugăciunea florilor (Din publicațiile Casei Școalelor, Alfred Mosoiu, Sufletul Credinței, Poezii, 1920, București, Luceafărul, pag. 16-19)

Plăpând ghiocelul, Ieșind din zăpadă, Strigă! „Tatăl nostru...” Ca lumea să-l vadă.   „Care ești în ceruri...”  Șopti floarea soare Și-un va...