vineri, 11 martie 2022

Bunicul și garofițele

  Bunica era o florăreasă desăvârșită. De când o știam eu, s-a ocupat cu florile; toată lumea din piață o cunoștea. În grădină, punea mereu flori pentru fiecare anotimp (în afară de iarnă, desigur). Pentru primăvară, ca să aibă flori de 8 Martie, se apuca de lucru încă din ianuarie. De la zambile, lalele, narcise, bujori, liliac, crini, iasomie, primăvara, de la garofițe, cârciumărese, crăițe, florile grâului, margarete, trandafiri, și multe alte flori de vară cărora nu le cunosc denumirea, până la crizanteme de toate felurile, care înfloreau prin noiembrie de „Luminație” (Sărbătoarea morților), bunica era ocupată cu întreținerea, dar și cu vânzarea florilor. Acesta era serviciul ei, ca să zic așa. Bineînțeles că avea nevoie de ajutor și, când noi, nepoții sau părinții noștri (mama, în special) nu eram disponibili, ajutorul trebuia să vină din partea bunicului. 

  Nu zic că bunicul era foarte dornic să exercite un astfel de ajutor. Pentru că soția lui era mai tot timpul ocupată, de obicei lui îi revenea și sarcina de a spăla vasele. Locuiam în aceeași curte cu ei dintotdeauna, așa că mai mereu ne făceam drum pe acolo. Seara, când bunica făcea mămăligă cu brânză, cu lapte (o mâncare rapidă și ușoară pe timp de seară), noi, nepoții, ne făceam „datoria” de a fi prezenți la cină (mai ales când mama era pe după-masă la serviciu, că altfel nu ne lăsa să mergem pe capul lor, fiind și așa obosiți de munca zilei respective). Bunicul ne întreba, încă de la ușă: „Adusu-v-ați blid?” Noi credeam că e doar o glumă de-a bunicului, nici prin cap nu ne trecea să mergem la bunica la masă cu „farfurie la purtător”. Nu știam că bunicul, săracu’, a doua zi, urma să spele el vasele.

  Bunicul intrase la pensie la 50 de ani și atunci, a zis: „Acuma, încă 20 de ani dacă mai trăiesc, eu sunt mulțumit!” Dorința i-a fost îndeplinită, încă cu doi ani în plus, murind la 72 de ani (îndeplinindu-mi-se, astfel, și mie o dorință, aceea de a dansa cu bunicul la nunta mea).

  Așa că, fiind în pensie, bineînțeles că bunicul avea timp să facă ce era de făcut pe-acasă. Pe lângă plăcerea de a asculta/viziona meciurile de fotbal, de a spăla vasele când bunica era la piață cu vânzărie, de a tăia via, de a stropi grădina cu soluție împotriva dăunătorilor, bunicul mai avea, uneori, și sarcina de a strânge flori pentru vânzarea de a doua zi. Dar, niciodată nu s-a dus bunica la piață cu flori de vânzare duminica sau de sărbători; atunci era zi de mers la biserică, bunicul mai repede, de dimineață, fiind și prim-curator timp de 17 ani; parcă-l văd și acum, în tinda casei, îmbrăcat frumos, învârtindu-se pe lângă bunica, care-l verifica cu peria în mână, bunicul întrebând-o: „Bine-s, Lenuță?” 

  Nu se întâmpla foarte des să strângă bunicul flori și nici nu era așa o problemă când florile erau mai măricele, adică să se cunoască, măcar, ce culegi, de unde culegi. Dar avea bunica niște garofițe roz, micuțe, care miroseau grozav și se vindeau foarte bine. Doar că erau tare greu de cules. Înfloreau pe rând, așa că era tare migăloasă o astfel de îndeletnicire. De câte ori nu ne chinuisem și eu, și mama, să culegem garofițele astea „păcătoase”, căci, cu cât se vindeau mai bine, cu atât mai greu le culegeai și, fiind micuțe, aveau un firișor de tulpină tare subțirel și îți trebuia o grămadă de garofițe să faci un buchețel.

  Ei bine, nici bunicului nu-i plăcea să culeagă garofițele astea ale bunicii. Și când te gândești că bunica avea un strat cu vreo patru șiruri de astfel de garofițe, din care tot culegeai și o lună de zile la ele și parcă tot nu se „gătau” de cules. Și uite că și în acel an căzuse pacostea tot pe bunicul, săracu’, să culeagă garofițele bunicii. Și culege bunicul, o zi, două, trei, din garofițele astea și într-o zi, cătrănit fiind de la atâta migăleală, ce s-a gândit bunicul? „Ia să le cosesc io, că așa, n-oi mai avea de cules atâta amar de vreme, că mi s-o urât deja, de numa’ garofițe d’astea visez, nici noaptea nu scap de ele…” Și s-a pus bunicul pe treabă, mândru nevoie mare, cosind toate garofițele, indiferent dacă erau înflorite sau nu.

  Și uite așa a scăpat bunicul, în acel an, de cules păcătoasele alea de garofițe. Dar de gura bunicii nu a reușit să scape. Până în anul următor, când i-au ieșit din nou garofițele, bunica i-a tot reamintit de fapta sa diabolică. Dar ceva „foloase” tot a tras bunicul de pe urma faptei sale: nu a mai fost pus să culeagă niciodată garofițe și, nu a durat mult, până au dispărut cu desăvârșire din grădina bunicii, luându-le locul niște flori mai „normale”.

  De fiecare dată când văd în piață buchețele de garofițe roz, îmi amintesc de bunicul și ideea lui „genială” de a scăpa de o muncă dezagreabilă pentru el, dar și de bunica și supărarea ei când a văzut că munca de câteva săptămâni i-a fost compromisă într-un mod cât de poate de… original și, în același timp, comod, pentru bunicul.




12 comentarii:

  1. Cate amintiri frumoase si dragi,ce copilarie adevarata ai putut sa ai. Inteleg ca in orice familie si in toate generatiile au fost probleme pe perioade, dar ai niste amintiri tare sanatoase si frumoase. Plus ca ti le amintesti acum,cu mintea de om trecut prin "oliacâ" de viata si,sunt sigura,amintirile astea sunt deja lectii de viata si pilde pe care le folosesti in viata de zi cu zi ! Te imbratisez cu mare drag

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, Ana, am multe amintiri... Nu toate sunt frumoase, am avut și noi, familia noastră, probleme ca orice familie, dar pe acestea, pe cele fericite, vreau să mi le amintesc... Bunicul a fost un om tare glumeț și un mare povestitor. De asemenea, un om cu "coloană vertebrală", un om dintr-o bucată. Bunica, la fel, o femeie deosebită... Am fost foarte norocoasă... Te pup și te îmbrățișez și eu cu mare drag!

      Ștergere
  2. Draga Loredana,esti castigatoarea cartilor de azi. Iosif,din motive personale,nu le poate primi si vrea sa ajunga la tine aceste carti. Te rog sa imi scrii adresa ta la precup23@gmail.com Astept,neaparat,adresa ta completa :) FELICITARI !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ana, chiar nu înțeleg și nu știu, sincer, cum să reacționez... M-am bucurat din suflet că a câștigat domnul Iosif, m-am bucurat de bucuria dumnealui, mai ales că a spus că nu a mai câștigat până acum... Nu mi se pare corect să renunțe la cărți și nici să mi le ofere mie, nu le-am câștigat eu... Le-a câștigat cinstit și dumnealui i se cuvin...

      Ștergere
    2. Te inteleg dar a zis ca vrea sa le primesti tu sau renunta la ele. Din motive personale,a zis ca nu poate primi pachete ... Ii respect dorinta si eu ma bucur ca te-a ales pe tine sa primesti cartile :) Lamuritu-ne-am? Adusu-v-ati adresa cu dv ca sa mi-o dai? Hahahah hai te rog,accepta :)

      Ștergere
    3. Atunci, mai ales că am zis că m-aș bucura dacă ar câștiga Vienela, aș vrea tare mult să le primească ea. Data viitoare când mai faci o extragere, poate voi câștiga eu și voi fi cu atât mai fericită că ar fi "pe bune, pe merit". Dacă acum domnul Iosif nu le poate primi și vrea să le primesc eu, eu vreau să le primească Vienela (din tot sufletul îmi doresc asta). Cum facem?

      Ștergere
  3. :))) imi permiti sa rad,nu? De bucurie rad ! Dar din dar se face dar. Si iar se face dar etc :D Voi vorbi cu Vienela sa imi dea adresa ei :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce mult mă bucur, Ana mea dragă!

      Ștergere
    2. Draga Loredana,sa ai o zi minunata ! Ieri am trimis cartile spre Vienela :)Mi-am dat seama ca nu mai sunt asa de buna la matematica acum,la 35 de ani. Eram mai buna la scoala :)) De la o carte "pusa la bataie" in giveaway,m-a luat valul si am mai adaugat una cadou,Vinelei i-am trimis 3 carti :))) I-am pus si cartea Spioana - Virgil Constantin Gheorghiu. Radeam ieri la posta ca am intrebat ce costa mai mult:destinatia sau kg ! Adica pun 3 sau 5 carti pt acelasi pret hahahah Ma ia valul cand e vorba de carti si mai ales stiind ca Vienela nu prea poate obtine carti in limba romana asa de usor (deja am in minte niste idei diabolice pentru viitor ) Sper ca esti bine. Am vrut sa iti fac un rezumat simplu. Ta imbratisez cu drag !! Azi suntem in 19 ! S-au implinit 40 de zile de acastistul Sfantului Nectarie ! Sfantul Nectarie sigur e cu tine si are grija de tine si te va face bine,doar e DOCTORUL FARA DE ARGINTI !!! Sa ai o zi minunata !!

      Ștergere
    3. Multumesc mult, Ana! Ce mă bucur pentru Vienela, mai ales că nu prea mai avea ce citi în limba română! Nu am cuvinte să-ți mulțumesc și pentru "jertfa" pe care ai făcut-o pentru mine, căci chiar asta a fost, ți-ai jertfit din timpul tău pentru mine. Bunul Dumnezeu să-ți răsplătească înmiit! Dar să-ți spun deja minune a dragului Sfânt Nectarie, DOCTORUL FĂRĂ DE ARGINȚI: imunoglobulinele de acum sunt concentrate, sunt doar 2 flacoane mari și unul mic (de 100 și 50 ml), deci și timpul de administrare s-a înjumătățit, nu mai stau 6-7 ore legată de perfuzie, ci în jur de 3 ore. Și pe luni o să mă merg acasă. Deci, în 29 când am planificare pentru Recuperare medicală pot merge cu imunoglobulinele făcute. Și nu folosesc nici bastonul, deci încă un lucru minunat. Uite că ți-am făcut și eu un rezumat cu ce s-a mai întâmplat pe aici. La mulți ani de Ziua Tatălui soțului tău, cu sănătate și multe bucurii! Te pup, draga mea Ana, și te îmbrățișez cu mult drag!

      Ștergere
  4. Absolut minunat ceea ce zici !!! Ma bucur enorm pentru tine. Ce bucurie si pentru familia ta sa te vada ca mergi fara baston. Orice e bine pentru tine,e bucurie dubla pentru ei :) multumesc de urari :* Deci absolut minunat ce mi-ai zis azi,ma bucur enorm pentru tine. I-am pus un acatist cu Sfantul Nectarie si Vienelei. Doar ca sa il aiba,m-am gandit ca avandu-l in casa,e mult mai important decat sa stai 12 ore pe zi in genunchi in biserica masurand fusta celor care intra in biserica hihiih scuze de gluma asta dar nu m-am putut abtine ! Sa ai o zi minunata,te imbratisez cu mare drag !!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce mă bucur că acum are și Vienela Acatistul Sfântului Nectarie! Cum ai zis și tu, măcar să îl aibă în casă. Hihihi, ce glume știi să zici, dragă Ana! O zi minunată cu întreaga ta familie frumoasă! Pupici!

      Ștergere

Inscripție pe o ușe (Tudor Arghezi)

Când pleci, să te-nsoțească piaza bună, Ca un inel sticlind în dreapta ta. Nu șovăi, nu te-ndoi, nu te-ntrista. Purcede drept și biruie-n fu...