duminică, 6 martie 2022

Din moși-strămoși...

  Chiar și când se întâmplă grozăvii în lume, cum ar fi războaie, foamete, boli, lumea nu se oprește în loc, ci își urmează cursul ei firesc: se nasc copii, se căsătoresc tineri, mor oameni, nu neapărat din cauza vârstei înaintate, din păcate...

  După primul război mondial, cu toate greutățile care existau în acea perioadă, doi tineri, părinții bunicii, s-au întâlnit, s-au îndrăgostit și s-au căsătorit. Tânăra era singura fată la părinți, cu încă trei frați. Mama tatălui bunicii rămăsese văduvă (soțul ei fusese omorât în pădure la Brașov) cu un copil de 5 ani; s-a mai căsătorit o dată, dar nici acest al doilea soț n-a trăit mai mult de un an jumate-doi după căsătorie. N-a mai avut alți copii. Dar, a mai avut o soră.

  Din dragostea celor doi tineri căsătoriți, s-au născut fetele, opt la număr (cică, tatăl bunicii a tot sperat la vreun fiu, dar, n-a fost să fie). Una dintre ele nu a ajuns la maturitate, murind la 8 luni (în urma unei răceli, făcuse aprindere de plămâni). Dintre toate surorile, la ora actuală, mai trăiesc doar două, având o vârstă venerabilă.

  Referitor la nașterea bunicii mele, mi-a povestit cum a fost, căci și ei îi povestise bunica din partea tatălui. Iată ce s-a întâmplat: toată ziua, mama ei, însărcinată fiind, purtase gunoi pe holdă cu săniuța. Din cauza efortului, pe la 5 după-masă au apucat-o durerile nașterii. A trimis-o pe soacra ei după moașă. Dar, când a trecut, afară fiind, pe sub geamul camerei în care se afla, a strigat-o să vină înapoi, că naște. Și, dacă pe copilă a moșit-o soacra ei, aceasta i-a spus: „dacă eu am moșit-o, numele meu să-l poarte”. Așa a primit bunica numele bunicii ei, Elena, născându-se într-o zi de miercuri, 29 februarie 1928.

  Tatăl bunicii lucra la pădure, la Brașov, și, de fiecare dată când li se năștea câte o fată, cei doi părinți cumpărau o holdă de pământ, ca aceasta să aibă zestre pe când o crește mare.

  Dar odată, mama bunicii s-a îmbolnăvit. Pe atunci nu se mergea așa de ușor la doctor. Două săptămâni a zăcut cu febră mare și, într-un final, văzând că numa’ nu-i trece, au trimis telegramă la Brașov, unde lucra tatăl, să-l cheme acasă, deoarece femeia lui e bolnavă. Pe la 12 noaptea a ajuns acasă tatăl bunicii și atunci, noaptea, a mers la un vecin care avea boi și car să vorbească cu el ca, a doua zi de dimineață, să o ducă la doctor pe soția sa.

  De cum a consultat-o pe bolnavă, doctorul i-a spus soțului ei:

  -În fundul temniții te bag! Ai lăsat fetele fără mamă!

  Dar tatăl nu era vinovat, el doar în noaptea aceea venise tot într-o fugă acasă, în urma telegramei primite, în care i se spunea să vină repede acasă, că nevasta i-e bolnavă. Au adus-o acasă, doctorul n-a mai avut ce-i face, avea aprindere de plămâni, dar mersese la medic prea târziu.

  Când mama, în vârstă de doar 37 de ani, a simțit că nu mai are mult, le-a strâns pe fete pe lângă ea, le-a dat sfaturi să aibă grijă una de alta, și, cele mari, să nu se căsătorească cine știe unde, ca să le poată ajuta și pe cele mai mici. Apoi, le-a trimis pe cele mai mari după frații ei, trei la număr. Dar, înainte de a ajunge aceștia (erau la lucru), și-a dat duhul, ținând-o strâns de mână pe cea mai mărișoară și tot spunându-i: „Nu mă lăsa! Nu mă lăsa!” de a rămas fata cu o spaimă ani de zile. Închipuie-ți, avea doar 15 ani...

  Când a ajuns unul dintre frați la sora sa, aceasta tocmai murise... Bunica-mi povestea că, văzând-o moartă pe sora lui, a ridicat-o cu pat cu tot, și, strângând-o la piept, plângea spunând: „Surioara mea, surioara mea!”

  Când a murit mama celor șapte fete, cea mai mare avea 15 ani, iar cea mai mică 1 an și patru luni. Bunica, a patra născută, avea în jur de 8 ani...

  La înmormântare, bunica bunicii o ținea în brațe pe mezină, care plângea, și îi tot spunea: „Taci, draga bunichii, nu mai plânge!” Dar fetița i-a zis: „Cum să nu plâng? Da’ tu nu vezi c-o venit popa? Tu nu vezi că o duce pe mămuca?” Atunci, și preot, și toți cei prezenți la înmormântare, au început să plângă când au auzit ce spune cea mai mică dintre fete (și mie îmi vine să plâng numai când povestesc... de parcă le-aș vedea în fața ochilor pe fetele rămase orfane de mamă la o vârstă atât de fragedă).

  Fetele au fost crescute de bunica lor. Tatăl nu s-a recăsătorit niciodată. Dacă îl mai apuca, câteodată, astfel de gânduri (era, totuși, bărbat, rămas văduv destul de tânăr), mama lui îi spunea: „Da, recăsătorește-te și mai fă copii, să ajungi să ai o echipă de fotbal!” Nu știu, probabil că pentru fete a fost mai bine așa, că nu le-a adus o mamă vitregă care, poate, nu le-ar fi iubit... Numai Domnul știe asta... Dar, cu siguranță, încercând să văd lucrurile prin prisma lui, ușor nu i-a fost... deloc...

  Toate acestea le-am aflat pe când am mai crescut și am început să-mi pun întrebări, să aflu cine suntem, de unde unde venim, cine au fost strămoșii noștri și cum au trăit. O părticică din ei, ducem cu noi mai departe, vrem-nu vrem. 

 
Mama bunicii...
 

 
Bunica bunicii care a crescut fetele rămase orfane de mamă...



4 comentarii:

  1. Tare bine ca insiri toate astea pe blog. Raman scrise si aflam istorie familiara de care altfel,cu varsta noastra,nu am afla ! Cate s-au intamplat si de multe ori le auzim cu usurinta dar cat de greu au fost traite toate astea ... Tatal meu a ramas orfan de mama la 2 ani,era cel mai mic. Apoi tatal lui s-a recasatorit si a mai avut frati...am plans si eu cu tata de multe ori,din mila de el,ca a crescut fara mama. Imi zicea mereu ca si-o amintea frumoasa si buna,cu o rochie alba subtire in vant...asa mi-o imaginez ei eu datorita lui... Multumesc draga Loredana pentru inca o poveste ce m-a trimis la bucatele din familie ce le port in mine si le vor purta si iezisorii mei,vrem nu vrem ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc mult, draga mea Ana! Ce poveste tristă ai și tu în familia ta... Și tatăl tău, care tot cel mai mic era, la fel ca tine, a crescut fără mamă, atât de micuț, pot doar să-mi imaginez ce greu i-a fost... Dar, ai dreptate, aceste povești fac parte deja din noi și e normal să le cunoaștem și, de asemenea, să le facem cunoscute...

      Ștergere
  2. Mi s-a facut pielea de gaina imaginandu-mi cat de greu traiau oamenii candva. In acelasi timp, comparand cu situatia de astazi, inteleg mai bine ca am devenit niste neputinciosi, ca traiul usor ne face moi si numai buni de manipulat, caci suntem ocupati sa ne plangem de toate nimicurile.
    Tare puternice erau femeile candva. La fel si barbatii.
    Tatal meu a ramas orfan de tata cand avea 9 ani. Erau 6 copii, iar el, fiind intre cei trei mai mari, avea o multime de responsabilitati pe langa casa. Dar nu voia sa traiasca asa toata viata. Maica-sa il trimitea pe camp cu vaca, iar el priponea animalul pe unde nimerea si fugea calare pe cal in satul vecin, la scoala, cu toate ca stia ca seara il astepta o mama de bataie sora cu moartea.
    Te imbratisez si-ti multumesc pentru poveste! <3

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate, dragă Vienela! Mai demult, oamenii erau mult mai puternici... Și nu se plângeau, cum facem noi astăzi, de toate "nimicurile", căci nu aveau timp, era musai să muncească din greu pentru a supraviețui. Ce viață grea a avut și tatăl tău și, în general, toți cei care au trăit în acele vremuri!
      În comparație cu ceea ce trăim noi astăzi, am găsit o explicație într-un citat al lui Abraham Lincoln:
      "Vremurile grele creează oameni puternici.
      Oamenii puternici creează vremuri bune.
      Vremurile bune creează oameni slabi.
      Iar oamenii slabi creează vremuri grele."
      Mie mi se pare că se potrivește perfect... Mulțumesc mult pentru comentariu și-ți trimit și eu o îmbrățișare uriașă! 🤗🥰

      Ștergere

Inscripție pe o ușe (Tudor Arghezi)

Când pleci, să te-nsoțească piaza bună, Ca un inel sticlind în dreapta ta. Nu șovăi, nu te-ndoi, nu te-ntrista. Purcede drept și biruie-n fu...