joi, 30 martie 2023

Nașterea tatei

  Cu peste o jumătate de secol în urmă, pe data de 24 martie, o tânără femeie în vârstă de 21 de ani, se chinuia în durerile facerii. Urma să dea naștere primului ei copil din cei doi cu care o va binecuvânta Cel de Sus. Dar nașterea nu-i deloc ușoară, era deja a doua zi de când se chinuia în zadar. Căci copilul nu părea prea dornic să vadă lumina zilei, îi era bine acolo unde era acum, protejat de toată răutatea și durerile acestei lumi. Moașa făcea tot posibilul să ajute să se întâmple miracolul nașterii, dar părea depășită de situație. Încerca s-o încurajeze pe viitoarea mamă, cu toate că era îngrijorată. Nu lăsa, însă, să se întrevadă că-i era frică, atât pentru mamă, cât și pentru prunc.

  Trimisese deja după bărbatul ei care, lângă ea, încerca să fie de ajutor, însă nu știa cum. Și el avea tot 21 de ani, erau de-o vârstă, doar cu trei zile mai mare decât femeia lui. Se luaseră cu un an înainte, pe când aveau 20 de ani, doi tineri care n-aveau prea multe, în afară de dragostea unuia pentru celălalt. Acum o ținea de mână și, din când în când, îi ștergea cu o cârpă umedă broboadele de sudoare de pe frunte, repetând întruna: „Ilenuța mea, Ilenuța mea…” Nici el nu se gândise că va fi atât de dificilă nașterea, femeile nășteau acasă, doar cu moașa, de când lumea… Ba unele nășteau la lucru pe câmp, la umbra vreunui copac, pe margine de șanț, fără nimeni alături, doar din grija Domnului și a Maicii Sale Preacurate.

  Nu mai e timp, moașa știe că, dacă nu face ceva acum, poate fi prea târziu, îi va pierde pe amândoi. Femeia se chinuia, deja, de prea multă vreme. Așa că recurge la o procedură destul de dură, spunându-i bărbatului să se lase cu toată greutatea pe burta femeii și să împingă cu putere spre coapse. Bărbatul se supune, femeia scoate un urlet ce pare supraomenesc, forțându-se și ea să împingă cât de tare poate. Neavând încotro, iese copilul, dar este vânăt tot, pare inert, fără viață, nu scoate niciun sunet. Nu, nu se poate! Nu se poate să se fi chinuit atâta în zadar, nu se poate ca dragostea tinerei familii să-și găsească împlinirea într-un prunc fără viață. Mai ales că era de parte bărbătească, motiv de mândrie pentru orice tată. Femeia, sfârșită de efort, cu toată epuizarea ei de aproape două zile, nici nu respiră, simte că-i stă inima în loc de frică. Bărbatul, de asemenea, nici nu clipește… Moașa ia repede pruncul de picioare și, ridicându-l, îl scutură, lovindu-l peste funduleț. Clipele trec cu o asemenea încetineală, de parcă timpul însuși se oprește în loc, mirat de ce se întâmplă. Și… minune, pruncul începe să plângă, schimbându-și culoarea, din vinețiu devenind roșu de la efortul de a-și striga dreptul la viață. Slavă Domnului! Femeia, după atâta durere și epuizare fizică, pe lângă spaima ce-o cuprinsese văzându-și primul născut fără suflare, izbucnește și ea în plâns, luându-se parcă la întrecere cu pruncul ei. Bărbatul răsuflă ușurat, scăpându-i și lui o lacrimă pe care încearcă zadarnic s-o ascundă. Moașa, înmânându-i-l mamei, vorbește prima: „Să vă trăiască primul născut, că greu s-o mai hotărât să iasă în lume! Da’ uite c-o avut zile…”

  Peste câțiva ani, cînd bunica, căci ea era tânăra care se chinuise atunci să-l nască pe tata, suferind o operație de apendicită, când a deschis-o doctorul, a găsit o bucată de carne neagră care-i traversa pe orizontală pântecul. Aceasta provenea de la „ajutorul” bunicului dat la naștere după indicațiile moașei, indicații fără de care, probabil că tata n-ar mai fi putut fi salvat. Mare i-a fost mirarea doctorului că femeia s-a vindecat așa și n-a murit, născând încă un copil, între timp… Dar, uite c-a avut și ea zile… vorba moașei...


 


7 comentarii:

  1. O poveste care te emoționează și te face să te gândești cât de norocoși suntem că ne-am născut mai târziu de vremurile din poveste....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate, chiar suntem niste norocoși! Căci, în vremurile trecute, prea mulți copii și prea multe mame n-au avut șansa asta... Te îmbrățișez!

      Ștergere
  2. Alta poveste emotionanta. Prin cate a trecut si bunica ta...cum erau vremurile de altadata. Femeile pe timpul acela rezistau mai mult, fata de cele din ziua de azi, ca sa zic asa...Super povestioara, foarte captivanta si emotionanta. Imbratisari! 🥰🤗

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc mult, dragă Silvia! Da, bunica a trecut prin multe, încă de pe la 7-8 ani, când a rămas orfană de mamă, alături de încă 6 surori, fiind crescută de bunica din partea tatălui. Această poveste tot de la ea o știu. Mă bucur că ți-a plăcut! Calde îmbrățișări și de la mine! 🤗😍

      Ștergere
  3. Buna Loredana ! Mi-am amintit si eu ca acum 12 ani,in ianuarie,m-au impins pe burta ca sa il pot naste pe Eduard. Primul copil,eu 24 de ani. Un barbat a trebuit sa fie cel care se impingea cu bratele lui pe burta mea,Eduard a iesit cu forcepsul pana la urma. Si pe mine m-au taiat. Pe bratul drept imi luau tensiunea non-stop...
    Dar nu pot compara cu ceea ce a trecut bunica ta. Pentru mine,ele sunt mame/femei eroine ! Eu eram internata in cea mai importanta maternitate universitara din Madrid. La Paz se numeste. Si uite ca dupa 12 ani,am reusit sa il conving pe Paul sa mai incercam sa face un copil sau doi. Avem gemeni in familiile noastre si eu imi doresc foarte mult gemeni. Dumnezeu sa il odihneasca in pace pe tatal tau si tie sa iti dea sanatate sa il poti pomeni...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O, dragă Ana, că și prima ta naștere a fost dificilă... Slavă Domnului că Eduard e bine! Eu, când aud de forceps, mă gândesc la ce-i mai rău.
      Încă de când am auzit prima dată povestea nașterii tatei, am rămas impresionată de felul cum nășteau cândva femeile. Chiar li se potrivește titlul de mame eroine.
      O, ce mă bucur, Ana, pentru hotărârea voastră! Îți dai seama, poate, de data asta vor veni două fetițe... Oricum, îți doresc să ți se îndeplinească visul de a avea gemeni, indiferent ce ar fi, băieți sau fetițe, să fie sănătoși...
      Dumnezeu să îi odihnească în pace pe toți cei plecați, mai ales că urmează Sâmbăta lui Lazăr!

      Ștergere
    2. Am terminat cartea Zuleiha deschide ochii si acolo vorbea despre nasteri,nu e vorba doar despre asta dar ... Asa e Loredana,ce o fi,numai sa reusim. E tare greu sa il conving pe Paul.El e mai convins de motivele in contra,viata,economia,timpul,etc eu sunt convinsa ca vreau sa imi traiesc viata si sa fac lucruri pentru sufletul meu... Si sunt destul de realista,nu sunt vreo alintata de viata ... Sa ai un wekeend minunat,te pup

      Ștergere

Codruț și concertele

  Și iată că a venit și primăvara mult-așteptată, atât de noi, cât și de neprețuitele noastre matracuci care abia așteptau să st...